Horst Fuchs, první youtuber

Rakousko, to není jen Adolf Hitler a Josef Fritzl, jak si my v Česku představujeme. U našich jižních sousedů žil i minimálně jeden sympatický chlapík – král teleshoppingu Horst Fuchs. Nedávno jsme byli informováni, že Horst již přesunul svůj stánek s produkty do samotného nebe a nyní již nabízí andělům WS Supervosk, který snižuje tření křídel ne dvojnásobně, ale trojnásobně, a přitom vůbec nekape dolů na pozemšťany. Při té příležitosti přinášíme ohlédnutí za velikánem, který před šestou ráno, než pustili Pokémony, kraloval obrazovkám v celé východní Evropě.

Slyším jikry z generace Z se ptát – kdo byl Horst Fuchs? Milé děti, Horst Fuchs byl prostě a jednoduše král. Horst Fuchs byl pro marketing tím, čím je Eva a Vašek pro hudbu, Chuck Norris pro světovou kinematografii a Karlos Vémola pro vyšší primáty. Tedy nepravděpodobný hrdina, který vyráží z bahna na dně, zdánlivě nemá žádné předpoklady pro úspěch, není si toho ale vědom, proráží a všem intelektuálům navzdory získává srdce mas.

Lze směle říci, že Horst Fuchs byl první youtuber v historii. Bohužel měl však před lidstvem tak velký náskok, že předešel i vynalezení samotného YouTube. Jinak dělal vše správně – točil dlouhá videa s úmyslem prodat vám nějaký šunt, přičemž zájem udržoval neustálým mluvením, silnou mimikou a bizarní akcí. Horst Fuchs byl influencerem generace vašich babiček. Jediný rozdíl proti dnešku byl v tom, že Horst něco uměl – prodávat – a své produkty miloval.

Na vrcholu slávy byl Horst na některých televizních kanálech až 15 hodin denně. Jediný další příslušník druhu Homo sapiens, který tohle dokázal, byla britská královna Alžběta II. – ta ale tohle dala jen jeden den a ještě kvůli tomu musela umřít. Vyučený karosář Horst to zvládal opakovaně a ještě u toho žil.

Shrňme si některé z technik, které mistr dotáhl k dokonalosti.

Silný vizuál. Horst nedostal od sudiček úplně vizáž George Clooneyho, ale kde selhala příroda, tam triumfoval styl. Horst zaujal již svým outfitem, který tvořil ve stylu rané Moniky Štikové v jemné fusion s kolotočáři z Prátru. Stabilní modré sáčko, až 4 těžké zlaté prsteny, zlatý náramek a pozor: zlaté náušnice, na staršího pána kolem roku 2000 velmi progresivní prvek. Přidejte k tomu blahobytné opálení a inteligentní brýle a ve východní Evropě nemohla být žena starší 65 let, která by si neřekla, do Prčic s Pištou Hufnáglem, že já jsem si nevzala Horsta Fuchse!

Experimenty. Nůž, který běžně krájí kladiva – a to ne topůrka, ale kovové hlavy. Zapálená kapota luxusního vozu. Střelba do plechu. Testování ochranného krému diamantovým prstenem, kde diamant samozřejmě neměl proti krému žádnou šanci. Na Horstově stánku nefungovaly běžné fyzikální zákony ani euklidovská geometrie a Horst toho ve svých videích ukrutně rád využíval. Kunsthistorici se shodují, že během pár let předtočil Horst celé X-Meny, a to s kumulativním rozpočtem cca 750 EUR a lepší stavbou děje.

Jazyk. Horstova díla se vyznačovala krásnou strojovou češtinou, kterou se až nyní snaží napodobit Google Translator. „Horste, cítím se být kompetentní, co se týká kuchyňských nástrojů“ byl typický otvírák spotu, zde konkrétně z epizody Nůž 1. Konverzaci dominovaly věty jako „Prakticky tady ani nemůžeme mluvit o krájení. Je to zcela nový pocit z krájení.“ Nebo ze zlatého fondu: „Doktor mi řekl, že mám nadváhu, a přitom mám pouze podvýšku.“ Ano, je to tzv. boomerský humor, kde každý vtip pamatuje již císaře pána blahé paměti. Ale i tak byla každá epizoda WS Teleshoppingu vtipnější než cokoli, co české televize vytvořily od roku 1989.

Z nouze ctnost. Slabší kusy mezi prodejci se snaží nevýhody svých produktů skrývat. Horst na nevýhodu ukázal a řekl vám, že je to nejlepší věc na světě. Když jsme třeba na obrazovce viděli ošklivou rukojeť vyrobenou z toho nejlevnějšího plastu, Horst na ni poklepal a zabásnil: „rukojeť je zušlechtěná silikonovým kaučukem“. Nebo vytáhl ze sady nůž-chcípáček, který se zcela evidentně zlomí při prvním kontaktu s něčím tvrdším. „Tady mám první nůž navržený na ovoce a zeleninu, protože neexistují hranatá jablka, ale pouze kulatá jablka. Nejsou žádná hranatá rajčata, jsou jen kulatá rajčata.“ A bylo vymalováno – s těmito postřehy nebylo lze nesouhlasit. Takových fundamentálních, téměř až zenových pravd byly Horstovy projevy plné. Po třech zenových pravdách vždycky přišla nějaká nehorázná blbost, ale protože už jste předtím tříkrát v duchu přitakali, i teď jste vlastně tak trochu souhlasili.

Stupňování. Ne, tenhle nůž nestojí dva tisíce korun jako nůž, který jsem koupil ve městě. Ani 1800, ani 1600, ale 1490 korun – to je absolutní hit!

Urgence. Když zavoláte nyní a ihned objednáte, dostanete druhou sadu nožů zdarma. Co na tom, že na začátku toho samého pořadu Horst říká, že sady nožů jsou zbytečné, že nový univerzální nůž Contour Pro zastane všechnu práci sám. Když zavoláte nyní, dostanete hned dvě zbytečné věci zdarma!

Sidekick. Horst měl i svého pomocníka, jehož úkolem bylo dělat pána opticky chytřejším. Sherlock Holmes takto používal svého Watsona, Babiš na to má Petra Fialu, no a Horst Fuchs měl Josefa „Pepiho“ Rösslera. Ke konci kariéry byl již Horst jako prodejce tak vyzrálý, že mu stačilo nechat Pepiho mluvit, dívat se s něžným úsměvem do kamery a jednou za minutu prohodit něco jako „Díky ti za upřímnost, Pepi“. A linky drnčely.

Úpadek Horsta Fuchse začal v roce 2007, kdy tržby WS Teleshoppingu klesly o 40 procent. Firmu začal dusit Amazon a další internetové obchody. To ale není žádná ostuda, protože Amazon nás jednou sežere všechny. Horst v tom jen byl první, stejně jako byl první z těch, kdo krájeli kuchyňským nožem ne jeden, ale hned tři hřebíky naráz.

Ekonomičtí experti dnes již chápou, že v propagaci samotné by Amazon Horsta nikdy porazit nemohl. Vždyť co zmůžou suché analýzy nějakého online robota proti muži, který se osobně pomazlí s každým holubem, kterého dává na 48 hodin do klece, aby defekoval na auto a vytvořil na kapotě „extrémní ptačí trus“?

Horsta Fuchse bohužel, jako již tolik geniálních obchodníků před ním, zradilo produktové oddělení. Internet se začal plnit zvěstmi, že dva nože z nezničitelné sady se zlomily hned první týden, že V-kráječ se rozjíždí na tři kusy, že žehlička Horstovy přítelkyně, mistryně světa v rychložehlení Jitky von Truben, nežehlí, a že ochranný prostředek na karoserie sám rozežírá lak. To bylo na chudé Východoevropany příliš – ve svém surovém pragmatismu a hraboší shánčlivosti ještě nechápali, že svými mrzkými penězi platí hlavně za tu krásnou show. Dnes Češi dávají stejné kriminální pálky za Nutellu, ale show nikde.

Těžko říci, kde by impérium Horsta Fuchse mohlo dnes být, kdyby mělo k dispozici třeba i jen jeden jakostní produkt. Ale na druhou stranu jakostní produkt by nepotřeboval génia Horsta Fuchse. Ekonomický paradox, který nemá řešení. Odešel muž, který po Habsburcích dokázal znovu sjednotit Visegrád, skončila legenda, která dala scamu lidskou tvář. Tvář se sympatickým úsměvem a zlatými brejličkami. Odírat nás budou dál, ale už nikdy to nebudou dělat tak jemně jako mistr pábitel Horst Fuchs.

3 ks skřeků

  • To jméno jsem neznal a poté pochopil: Ten Horst po kterém má přezdívku můj vnuk? Ano. Nevím proč mi tak říkají, prohlásil tehdy, nyní již vysokoškolák, stále nejukecanější v rodině. Věnoval jsem Horstovi vzpomínku. amen.

  • Horst Fuchs byl Chuck Norris mezi prodavači. Když Alexander Bell vynalezl telefon, měl na něm tři zmeškané hovory od Chucka Norrise, který volal, aby si objednal WS kráječ a dostal k němu sadu misek zcela zdarma!