Přiznání Dana Ťoka: Pod D1 jsme tajně vyhloubili Hyperloop

S šokující zprávou, která vysvětluje zdánlivě pomalou a zdánlivě extrémně předraženou rekonstrukci D1, přišel ministr dopravy Dan Ťok. Pod zástěrkou obyčejné výměny asfaltového svršku stát v tichosti pod dálnicí nainstaloval potrubní dopravní systém Hyperloop, čímž vyrazil dech nejen vlastnímu obyvatelstvu, ale i zbytku světa. „Český tygr se probudil a zařval. Ještě jeden dva takové úspěchy a začneme v rychlosti výstavby dohánět onu vychvalovanou Rwandu,“ prohlásil hrdý ministr.

Klíčem k úspěchu byla letitá zkušenost českých firem s tunelováním, kterou prý ocenili i američtí partneři. „Cítil jsem, že mi ťokají geologické hodiny,“ nechal se slyšet ministr dopravy. „Jestli máme mít rychlé spojení s Brnem ještě teď ve čtvrtohorách, než se tvář Země nenávratně změní, musíme jednat.“ Projekt podle něj probíhal v utajení, aby se ho nedomákl aktivista Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.  „Co hyena necítí, to hyena nežere,“ pronesl k tomu tajemně ministr Ťok, aniž by prý ukazoval na někoho konkrétního.

Stavbu provedla společnost Skanska – zakázku vysoutěžila ve zrychleném řízení, které uspořádali zaměstnanci ŘSD v kuchyňce na 3. patře. Počítat pasažéry – protože i v trubce se bude platit mýto – bude společnost Kapsch, která se zavázala službu poskytnout za přívětivých 3,6 miliardy korun ročně. Zpočátku se počítá s brigádníkem, který si bude lidi v kapsli odškrtávat na papírku, později Kapsch plánuje zavést nákladnější turniketovou technologii, pokud na ni stát bude mít.

Oproti původním nehorázným představám amerických inženýrů se pražským a brněnským radním podařilo českou verzi Hyperloopu poněkud zpomalit – z nesmyslných 1200 km/h na rozumnějších 89 km/h. Tato rychlost je podle vědců dostatečná – v posledních letech tak vysoký průměr mezi Prahou a Brnem stejně nikdo neudržel.

„Trať sama je stavěná až na 112 km/h, protože jsme samozřejmě mysleli i na budoucnost,“ sdělila jedna z mluvčích jihomoravského hejtmana Xénie Svůdníková, „nicméně vzhledem k dlouhodobým kontraktům s mediální společností Médea bude muset kapsle během cesty třikrát přibrzdit, aby si cestující mohli přečíst billboardy.“ Smlouva s Médeou se podle mluvčí nedá vypovědět, protože byla poněkud nešťastně uzavřena minulý týden. Zpomalení by však cestujícím nemělo příliš vadit – dvakrát se bude brzdit kvůli reklamě na travní semena Aros a jednou tam bude nějaký vtipný nápis od Kooperativy, což by pasažéři naopak měli ocenit.

Kapsle, která se bude pohybovat v trubici ústící poblíž falického brněnského orloje, ponese hravý český název Čípek. Stojí za ním primátorka Krnáčová a stejný kreativní tým, který již předtím vymyslel i kartu Lítačka. Architekt Kotas, který je shodou okolností podepsán pod designem pražského i brněnského terminálu, zvolil pro obě nádraží hnědé barevné téma. Jednak se prý hodí k samotnému motivu Čípku, jednak byla na danou barvu zrovna sleva v OBI.

Z důvodu omezeného rozpočtu, který nečinil ani pětinásobek českého HDP, se bohužel na brněnské straně nepodařilo nainstalovat eskalátory. S pohotovým řešením ovšem přispěchala brněnská radnice – zavazadla budou vynášet krojovaní šohajové, spěchající náměstky za hnutí Žít Brno pak vyzvednou šestiválcové drony, protože po náročných schůzkách v Praze toho má člověk plné zuby a na kole se do schodů opravdu jezdit nedá.

Vicepremiér Babiš se nechal slyšet, že trubková trať z Prahy do Brna byl jeho nápad, prý druhý nejlepší v jeho životě hned po nápadu na jednu farmu, který mu ovšem ukradli cizí lidé. Hnutí ANO se původně chtělo Hyperloopem pochlubit již v krajských volbách, nicméně slogan navržený americkými poradci se panu Babišovi nepozdával, a proto bylo zvoleno konvenčnější heslo „Dálnice, dálnice, dálnice“.

Billboard Babiš dálnice dálnice trubky
Původní podoba billboardu, kterou Andrej Babiš bez uvedení důvodu zamítl

Zavedení Čípku je ovšem podle Andreje Babiše jen začátek. Jeho hnutí prý České republice pořádně profoukne všechna potrubí, a tak již do budoucna nemáme počítat se zácpami, ale spíše s jejich opakem.

Přidat skřek